Aktualności

Logo: Powiat Świebodziński

Logo BIP

Aktualności ze zdjęciami

Program Pomocy Dzieciom

06-02-2020
Program Pomocy Dzieciom jest skierowany do rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej, opiekujących się dziećmi, które wskutek choroby lub wypadku znalazły się w ciężkim stanie klinicznym. Są to dzieci...
czytaj dalej
Ilustracja do informacji: Program Pomocy Dzieciom

Zakaz wstępu do lasu

05-02-2020
W związku z tym, że zaczęło się zbieranie poroża, które polega na gonieniu jeleni do czasu aż zrzuci poroże, co z kolei powoduje niepotrzebny ruch zwierząt (w tym dzików) oraz niszczenie ogrodzeń w lasach - przypominamy...
czytaj dalej
Ilustracja do informacji: Zakaz wstępu do lasu

Informacja dla hodowców trzody chlewnej dotycząca Afrykańskiego Pomoru Świń

18-12-2019
HODOWCO PAMIĘTAJ!!! Za świnie zabite, poddane ubojowi oraz padłe w wyniku zastosowanych zabiegów nakazanych przez IW przy zwalczaniu afrykańskiego pomoru świń przysługuje odszkodowanie ze środków budżetu państwa. Kraj, w...
czytaj dalej
Świebodzin - rzut okiem

Aktualności

Informator o zimowym utrzymaniu dróg

Informator o zimowym utrzymaniu dróg powiatowych w sezonie 2020/2021

Kierowco, 
  • pamiętaj, że działania służby drogowej mają na celu jedynie złagodzenie skutków zimy na drogach, a nie całkowitą ich likwidację.
  • w każdej sytuacji drogowej pamiętaj o dostosowaniu prędkości jazdy do panujących warunków.
  • nie jest wskazane wyprzedzanie pracującego na drodze sprzętu odśnieżnego i przeciwgołoledziowego.
 
Zarząd Powiatu Świebodzińskiego  zarządza 413 kilometrami dróg powiatowych na terenie powiatu świebodzińskiego. Obejmuje swym działaniem gminy: Lubrza, Łagów, Skąpe, Szczaniec, Świebodzin i Zbąszynek.
Prace polegające na odśnieżaniu i zwalczaniu śliskości zimowej prowadzone są w zróżnicowanym zakresie, który uzależniony jest od funkcji drogi oraz od obciążenia ruchem kołowym. Zimowym utrzymaniem dróg powiatowych objęto w sezonie 2020/2021  242,4  km dróg, z  tego:
  • w 3 standardzie zud  -  72,2 km
  • w 4 standardzie zud  -  170,2 km
 
 Z gminą Zbąszynek Powiat od lat zawiera  umowę, na mocy której zimowe utrzymanie dróg powiatowych na swoim terenie prowadzi samorząd gminny, w ramach przeznaczonych na  ten cel  środków finansowych powiatu. Pozwala to na sprawniejszy i efektywniejszy przebieg akcji zimowej.
 
Na terenie pozostałych gmin powiatu świebodzińskiego w nadchodzącym sezonie zimowe utrzymanie dróg prowadzone będzie przez firmę:
Usługi Transportowe, Roboty Budowlane i Drogowe, Tadeusz Filipowicz, ul. Leśna 4, 66-218 Lubrza wyłonioną w wyniku przetargu. Rola zarządcy dróg ograniczy się do nadzorowania przebiegu prac i ewentualnych interwencji.
 
 
czytaj dalej

Punkt Informacyjny dla Osób Niepełnosprawnych

Punkt Informacyjny dla Osób Niepełnosprawnych w Starostwie Powiatowym wznawia obsługę bezpośrednią

Informujemy, że Punkt Informacyjny dla Osób Niepełnosprawnych w Starostwie Powiatowym od 8 lutego 2021r. wznawia obsługę bezpośrednią w godzinach 10:00 - 13:00.
 
Przychodząc na umówione spotkanie należy pamiętać o konieczności zakrycia ust i nosa oraz dezynfekcji rąk.
czytaj dalej

Konkursy na stanowiska Dyrektora

Zarząd Powiatu Świebodzińskiego ogłasza konkursy na stanowisko Dyrektora:
1. Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego w Świebodzinie ul. Żaków 1,66-200 Świebodzin
2.  Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Świebodzinie w Świebodzinie ul.  Żaków 3, 66-200 Świebodzin 
 
Oferty należy składać w zamkniętych kopertach z podanym imieniem i nazwiskiem, adresem zwrotnym, numerem telefonu oraz napisem:
"Konkurs na stanowisko Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Świebodzinie” lub Konkurs na stanowisko Dyrektora Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Świebodzinie” w sekretariacie Starostwa Powiatowego w Świebodzinie w godz. poniedziałek (7.30-17.00), wtorek –- czwartek (7.30-15.30)  piątek (7.30-14.00), lub listem poleconym na adres: Starostwo Powiatowe w Świebodzinie ul. Kolejowa 2, 66-200 Świebodzin. 
 
Termin składania ofert konkursowych na stanowisko Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolnego Wychowawczego w Świebodzinie i Dyrektora Schroniska Młodzieżowego w Świebodzinie upływa dnia 18 lutego 2021r.
W przypadku wysłania oferty pocztą decyduje data wpływu ofert do Starostwa Powiatowego w Świebodzinie. Konkurs przeprowadzi komisja konkursowa powołana przez Zarząd Powiatu Świebodzińskiego.               
 
O terminie i miejscu przeprowadzenia postępowań konkursowych kandydaci zostaną powiadomieni indywidualnie.
Szczegółowe informacje dotyczące konkursu można uzyskać pod numerami telefonu 68 47 55334 lub 68 47 55336.
 
 
 
 
 
 
czytaj dalej

Odpłatne testy Covid-19

Informujemy, że Nowy Szpital w Świebodzinie oferuje możliwość wykonania odpłatnie testów w kierunku Covid-19.
  1. Testy antygenowe 
  • wynik w języku polskim - 120 zł 
  • wynik w języku niemieckim/angielskim - 180 zł 
Osoby zainteresowane mogą zgłaszać się codziennie od poniedziałku do niedzieli w godz. 9:00-18:00 do Izby Przyjęć szpitala (wejście boczne do budynku szpitala, którym wchodzi się do pracowni rtg)
Wyniki testu otrzymywane są po 15 minutach. 
 
2. Testy molekularne PCR
  • wynik w języku polskim - 490 zł 
  • wynik w języku niemieckim/angielskim - 500 zł 
Osoby zainteresowane mogą zgłaszać się codziennie od poniedziałku do niedzieli w godz. 9:00-13:00 do Izby Przyjęć szpitala (wejście boczne do budynku szpitala, którym wchodzi się do pracowni rtg)
Obiór wyniku testu możliwy jest w dniu następnym od godz. 13:00. 
 
Telefon do Izby Przyjęć - 41 240 21 10
czytaj dalej

Ogłoszenie o zatrudnieniu

Ogłoszenie o zatrudnienie do Wydziału Finansowego

Starosta Świebodziński zatrudni pracownika do Wydziału Finansowego w Starostwie Powiatowym w Świebodzinie ul. Kolejowa 2, na stanowisko pomoc administracyjna.
Preferowane wykształcenie z zakresu: rachunkowość, finanse, ekonomia lub administracja publiczna.
 
Termin składania ofert upływa 3 lutego 2021r.
 
Scan CV i listu motywacyjnego proszę  przesłać na adres starostwa  lub dostarczyć w zamkniętej kopercie.
 
Wszelkie dodatkowe informacje można uzyskać pod numerami telefonów 68 475 53 15,  68 475 53 21.
 
W zakresie niniejszej rekrutacji nie obowiązują przepisy o naborze pracowników samorządowych.
 
Administratorem danych jest Starosta Powiatu Świebodzińskiego. Siedziba Starostwa Powiatowego w Świebodzinie: ul. Kolejowa 2, 66-200 Świebodzin. Kontakt do naszego inspektora ochrony danych p. Sławomira Kozieł: e-mail . Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych przez administratora znajdują się na stronie internetowej: http://www.swiebodzin.pl/PL/3063/RODO/
czytaj dalej

Co przysługuje osobom z niepełnosprawnościami?

Ulgi i uprawnienia z jakich mogą skorzystać osoby z niepełnosprawnościami

W obowiązującym w Polsce systemie ulgi i uprawnienia przysługujące osobom z niepełnosprawnością zależą przede wszystkim od jej stopnia. Punkt Informacyjny do spraw Osób Niepełnosprawnych w Świebodzinie za stroną niepelnosprawni.pl zamieszcza opis, z jakich szczególnych rozwiązań mogą korzystać osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności narządu ruchu.
 
Wsparcie ze środków PFRON
Osoby z dysfunkcją narządu ruchu mogą ubiegać się o środki z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).
W ramach programu „Aktywny samorząd” można się ubiegać m.in. o pomoc w:
  • zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu (pomoc adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16. roku życia lub osób ze znacznym albo z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu),
  • uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu),
  • zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16. roku życia lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, m.in. z dysfunkcją obu kończyn górnych),
  • zakupie wózka o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16. roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka o napędzie ręcznym),
  • utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16. roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności),
  • zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności),
  • utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne – co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności),
  • zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16. roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania).
 
 Osoby z dysfunkcją narządu ruchu mogą ubiegać się także m.in. o:
  • dofinansowanie do zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
  • dofinansowanie do likwidacji barier w komunikowaniu się, technicznych i architektonicznych.
Informacje dotyczące możliwości ubiegania się o ww. środki, zasady ich przyznawania itp. można uzyskać w miejskim /powiatowym centrum pomocy rodzinie w miejscu zamieszkania. Tam też należy składać wnioski o ww. dofinansowania.
Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej
Od niedawna w Polsce realizowany jest program „Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej”. Niestety, na razie nie wszędzie. Wnioski o środki w ramach programu mogły składać jednostki samorządu terytorialnego szczebla gminnego i powiatowego. Dlatego informacje, czy usługa asystenta osobistego jest świadczona w miejscu zamieszkania osoby z niepełnosprawnością, można uzyskać m.in. w swoim ośrodku pomocy społecznej czy w centrum usług społecznych.
Asystent może pomóc m.in. w:
  • przemieszczaniu się np. na uczelnię, zabiegi rehabilitacyjne, miejsce spotkania czy wydarzenia,
  • załatwianiu spraw urzędowych,
  • komunikowaniu się z urzędami,
  • odczytywaniu pism urzędowych,
  • udziale w zajęciach sportowych,
  • może też towarzyszyć w teatrze, kinie, na wystawie itp.
Asystent może pomagać w zakładaniu/zdejmowaniu odzieży wierzchniej, a także czynnościach pielęgnacyjnych i higienicznych (np. pomoc w skorzystaniu  z toalety, asystowanie przy przejściu odbiorcy na wózek/fotel).
Warto jednak zauważyć że asystent nie wykonuję usług opiekuńczych ani medycznych.
Pełny zakres świadczonych usług można znaleźć w jednostce świadczącej usługę.
Ulga rehabilitacyjna
Osoby z niepełnosprawnością mogą korzystać z odliczeń w ramach rozliczania rocznego podatku od osób fizycznych (PIT). W rozliczeniu tym mogą uwzględnić poniesione wydatki na rehabilitację albo wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych. Osoby z dysfunkcją narządu ruchu mogą odliczyć m.in.:
  • adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności,
  • przystosowanie pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności,
  • zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego,
  • utrzymanie psa asystującego, o którym mowa w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, tj. odpowiednio wyszkolonego i specjalnie oznaczonego psa, który ułatwia osobie niepełnosprawnej aktywne uczestnictwo w życiu społecznym – maksymalna kwota odliczenia w roku podatkowym wynosi 2280 zł,
  • używanie samochodu osobowego stanowiącego własność (współwłasność) osoby niepełnosprawnej lub podatnika mającego na utrzymaniu osobę niepełnosprawną albo dzieci niepełnosprawne, które nie ukończyły 16. roku życia – maksymalna kwota odliczenia w roku podatkowym wynosi 2280 zł
Ulga podatkowa PCC
Od podatku od czynności cywilnoprawnych zwolnione są osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, bez względu na rodzaj schorzenia, oraz osoby o lekkim stopniu niepełnosprawności w związku ze schorzeniami narządów ruchu, nabywające na potrzeby własne sprzęt rehabilitacyjny, wózki inwalidzkie, motorowery, motocykle lub samochody osobowe.
Zwolnienie z opłat za psa
W myśl przepisów pies asystujący jest to „odpowiednio wyszkolony i specjalnie oznaczony pies, posiadający stosowny certyfikat”. Kojarzy się najczęściej z osobami niewidomymi, ale wyszkolone psy asystują też osobom z niepełnosprawnością ruchową.
Jednym z podatków lokalnych jest opłata za psa – należy sprawdzić, czy gmina lub miasto taki podatek ustaliło. Jeśli tak, to warto wiedzieć, że z opłaty za psa są m.in. zwolnione osoby posiadające:
  • orzeczenie o dowolnym stopniu niepełnosprawności, a pies jest psem asystującym,
  • orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.
Uprawnienia w komunikacji kolejowej
Zarządcy stacji zapewniają m.in. osobom o ograniczonej sprawności ruchowej asystę podczas przemieszczania się po terenie dworca kolejowego, peronów, przejść podziemnych, kładek i innych ciągów komunikacyjnych, na których dozwolone jest poruszanie się pieszych. Asystę związaną z wejściem i wyjściem do i z pociągu realizuje drużyna konduktorska konkretnego przewoźnika.
 
Uprawnienia w komunikacji miejskiej
Ulgi w komunikacji miejskiej są ustalane w drodze uchwały rady miasta /gminy, a zatem są różne w różnych miastach. Zazwyczaj zależą one bardziej od stopnia niepełnosprawności niż jej rodzaju, ale naprawdę – różnie to bywa.
 
Uprawnienia w podróży samolotem
Podróżowanie samolotami po krajach Unii Europejskiej jest obwarowane przepisami, które znacząco zwiększają przyjazność tego środka komunikacji. Linie lotnicze zapewniają więc pomoc pasażerom o ograniczonej sprawności ruchowej. Zawsze warto się jednak upewnić, jak konkretna linia dba o pasażera z niepełnosprawnością. Także na lotniskach można liczyć na wsparcie asystentów, w tym wyposażonych w wózki.
Można też oczywiście podróżować z własnym wózkiem lub innym sprzętem ułatwiającym poruszanie się. W większości linii lotniczych należy o tym poinformować z wyprzedzeniem, tak aby przewoźnik mógł zapewnić odpowiednie warunki podroży. Niektórzy przewoźnicy umożliwiają także zabranie wózka (ręcznego) na pokład (najczęściej dotyczy to podróży na dalekich trasach dużymi samolotami).
Na czas podróży prywatne wózki są przekazywane personelowi lotniska, w celu umieszczenia w luku bagażowym samolotu, a dostarczone z powrotem na lotnisku docelowym. Personel naziemny zapewnia także pomoc w poruszaniu się ze stanowiska odprawy do samolotu oraz z samolotu do strefy odbioru bagażu po zakończeniu lotu, przy użyciu innego wózka inwalidzkiego.
Wiele linii lotniczych zapewnia dostosowane samoloty dla potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami, m.in. pokładowe wózki inwalidzkie, odpowiednie fotele, dostosowane toalety oraz pomoc personelu pokładowego. Wszelkie informacje dotyczące zasad podróżowania, zakupu biletów oraz dostosowania do podróżowania osoby z dysfunkcją narządu ruchu można uzyskać w poszczególnych liniach lotniczych.
Karta parkingowa
Niepełnosprawność ruchowa może być wskazaniem do otrzymania karty parkingowej, nawet przy stopniu umiarkowanym.
Obecnie, tj. od 1 lipca 2014 r., karta parkingowa jest wydawana wyłącznie:
  • osobie zaliczonej do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się,
  • osobie, która nie ukończyła 16. roku życia mającej znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się,
  • placówce zajmującej się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób z niepełnosprawnością, mających znacznie ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się.
Osoby z niepełnosprawnością w stopniu znacznym otrzymują kartę parkingową na podstawie wydanego od 1 lipca 2014 r. orzeczenia zawierającego wskazanie w zakresie karty parkingowej.
Natomiast osoby z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym otrzymują kartę parkingową na podstawie wydanego od 1 lipca 2014 r. orzeczenia o wskazaniach do ulg i uprawnień, zawierającego wskazanie w zakresie karty parkingowej. Jednak wskazanie do karty parkingowej w orzeczeniu o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności jest uzależnione od symbolu przyczyny niepełnosprawności, tj. 04-O (choroby narządu wzroku), 05-R (upośledzenie narządu ruchu) lub 10-N (choroba neurologiczna) oraz (od niedawna) 07-S (choroby układu oddechowego i krążenia).
Usługi pocztowe
Poczta Polska wprowadziła wiele usprawnień w obsłudze osób z niepełnosprawnością w placówkach pocztowych. Wiele z nich jest dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością narządu ruchu – podjazdy, windy, podnośniki umożliwiają dostęp. W każdej placówce jest okienko oznaczone piktogramem do obsługi osób z niepełnosprawnością. Skrzynki pocztowe są umieszczane na wysokości umożliwiającej korzystanie z nich przez osoby na wózkach.
Do placówek pocztowych można oczywiście wchodzić z psem asystującym.
Doręczanie przesyłek osobom na wózkach
Możliwe jest bezpłatne doręczanie przesyłek (listy nierejestrowane, listy rejestrowane, przesyłki z zadeklarowaną wartością) i przekazów pocztowych osobom z niepełnosprawnością. Nie ma więc konieczności ich odbierania w placówce pocztowej. Z usługi tej mogą skorzystać m.in. osoby z uszkodzeniem narządu ruchu, powodującym konieczność poruszania się za pomocą wózka. Wniosek o korzystanie z tej formy należy złożyć w najbliższym urzędzie pocztowym lub u listonosza.
Nadawanie przesyłek w miejscu zamieszkania
Listonosz ma obowiązek przyjęcia od osoby z niepełnosprawnością prawidłowo opłaconej przesyłki (przesyłki nierejestrowanej) w miejscu zamieszkania. Aby skorzystać z takiej formy wysłania np. listu, wystarczy to zgłosić telefonicznie w najbliższej poczcie.
Dostępność architektoniczna
Likwidacja barier w przestrzeni publicznej jest niezbędna, by przeciwdziałać wykluczeniu. Nie trzeba nikogo przekonywać, że w bardzo dużym stopniu dotyczy to osób z niepełnosprawnością ruchową. Dzięki niedawnym zmianom w przepisach, w obowiązującym stanie prawnym należy:
  • zapewnić osobom o szczególnych potrzebach swobodny dostęp do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym,
  • dostosować przestrzeń publiczną do potrzeb wszystkich,
  • likwidować bariery: architektoniczne, transportowe, w edukacji, służbie zdrowia, cyfryzacji, usługach.
Zgodnie z ustawą z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, o minimalnych wymaganiach w zakresie dostępności architektonicznej mówimy, kiedy:
  • w przestrzeni komunikacyjnej budynków nie ma barier poziomych i pionowych,
  • urządzenia zainstalowane w budynku lub zastosowane w nim środki techniczne i rozwiązania architektoniczne umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych,
  • w budynku znajdują się informacje na temat rozkładu pomieszczeń – chodzi o informacje, które można przeczytać, są dostępne przez dotyk lub głosowo,
  • psy asystujące mogą wejść do budynku razem ze swoimi właścicielami,
  • możliwe są ewakuacja lub inne sposoby ratowania osób, także tych ze szczególnymi potrzebami.
Te minimalne wymagania w zakresie dostępności architektonicznej od 20 września 2019 r. muszą spełniać wszystkie podmioty publiczne. Jeśli nie jest to możliwe ze względów np. technicznych lub prawnych (np. ochrona konserwatorska budynku), musi być zapewniony dostęp alternatywny. Polega np. na zmianie organizacyjnej obsługi klientów – jak przeniesienie jej z piętra na parter.
Z kolei od 30 września 2020 r. w organach administracji rządowej i samorządowej, organach kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądach i trybunałach powinni zostać wyznaczeni koordynatorzy dostępności. To do nich można się zwrócić o pomoc w rozwiązaniu problemu związanego m.in. z brakiem dostępności.
Od 6 września 2021 r. osoby ze szczególnymi potrzebami lub ich przedstawiciele ustawowi będą mieć możliwość składać wnioski i skargi na brak dostępności.
Dostępność cyfrowa
Dostępność stron i aplikacji kojarzy się zazwyczaj z potrzebami osób niewidomych lub niesłyszących. Służy jednak także wielu osobom z niepełnosprawnością ruchową. Bardzo ważne regulacje w tym zakresie wprowadza ustawa z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Mówi o obowiązkach: zapewnienia dostępności cyfrowej oraz umieszczenia deklaracji dostępności.
Zgodnie z zapisami tej ustawy, od 23 września 2020 r. wszystkie strony internetowe podmiotów publicznych muszą być dostępne cyfrowo. Natomiast od 23 września 2021 r. dostępne będą musiały być także wszystkie aplikacje mobilne podmiotów publicznych.
Ustawa wskazuje, że bezwzględnie dostępne cyfrowo muszą być następujące elementy stron i aplikacji:
  • Biuletyn Informacji Publicznej (BIP),
  • dane teleadresowe instytucji i link do BIP,
  • narzędzia służące do kontaktu, np. formularz kontaktowy,
  • nawigacja,
  • deklaracja dostępności,
  • informacja dotycząca sytuacji kryzysowych i bezpieczeństwa publicznego,
  • dokumenty urzędowe, wzory umów lub wzory innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych.
Swoje przepisy dotyczące dostępności cyfrowej mają także firmy świadczące usługi telekomunikacyjne. Zobowiązane są zapewnić osobom z niepełnosprawnością takie warunki dostępu do usług, z jakich korzystają pozostali użytkownicy. Dostęp do świadczonych usług realizowany jest poprzez oferowanie:
  • urządzeń przystosowanych do używania przez osoby z niepełnosprawnością, jeżeli używanie takiego urządzenia jest niezbędne do zapewnienia im dostępu do usługi powszechnej,
  • udogodnień ułatwiających osobom z niepełnosprawnością korzystanie z usługi powszechnej.
W myśl przepisów, dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych muszą m.in.:
  • zapewnić dostępność miejsc, w których są obsługiwani klienci, dla osób z niepełnosprawnością narządu ruchu,
  • udostępniać informacje o wszystkich oferowanych przez siebie udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnością,
  • przystosować do używania przez osoby z niepełnosprawnością połowę udostępnianych przez siebie aparatów publicznych, umieścić je w sposób i w miejscu umożliwiającym korzystanie z nich osobie poruszającej się na wózku lub korzystającej z aparatu słuchowego oraz oznakować je w sposób umożliwiający korzystanie z nich przez osoby słabowidzące,
  • oferować, przy zawieraniu umowy o świadczeniu usług telefonicznych oraz na każde żądanie osoby niepełnosprawnej przystosowane urządzenie, które umożliwi osobie niepełnosprawnej korzystanie świadczonych usług,
  • dostosować swoje strony internetowe do potrzeb osób z niepełnosprawnością, zgodnie ze standardem WCAG 2.0.
 
Ulgi i uprawnienia zależne są od stopnia niepełnosprawności.
 
Źródło: http://niepelnosprawni.pl
czytaj dalej

XXIII Sesja Rady Powiatu

XXIII Sesja Rady Powiatu

Na podstawie art. 15 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2020r., poz. 920) oraz art. 15zzx ust.1. i 2 ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020r. poz. 374 z późn. zm.) Przewodnicząca Rady Powiatu Urszula Miara zwołuje XXIII sesję Rady Powiatu Świebodzińskiego VI kadencji.
 
Sesja odbędzie się 28 stycznia 2021r. o godz. 10.00 w sali sesyjnej Starostwa Powiatowego w Świebodzinie, ul. Kolejowa 2 przy zdalnym udziale radnych (z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość).
 
 
Porządek obrad:
1.Otwarcie XXIII sesji Rady Powiatu i stwierdzenie prawomocności obrad.
2.Przedstawienie porządku obrad.
3.Informacja z działalności Zarządu Powiatu w okresie międzysesyjnym (Druk Nr 286). 
4.Interpelacje i zapytania radnych.
5. Sprawozdania z działalności Komisji stałych w roku 2020.
6.Informacja o pracy Rady Powiatu Świebodzińskiego VI kadencji w roku 2020.
7.Informacja o realizacji Uchwał Rady Powiatu Świebodzińskiego VI kadencji podjętych w roku 2020 (Druk Nr 287).
8.Przedłożenie przez Przewodniczącego Rady harmonogramu sesji na rok 2021 (Druk Nr 288).
9.Informacja o sytuacji epidemicznej w Powiecie Świebodzińskim – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny Arleta Miśkiewicz. 
10. Informacja Powiatowego Koordynatora ds. szczepień – Tomasz Olesiak.
11.Podjęcie uchwał:
1) w sprawie uchwalenia Programu współpracy Powiatu Świebodzińskiego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w 2021 roku (Druk Nr 282);
2) w sprawie dofinansowania na 2021r. doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek prowadzonych przez Powiat Świebodziński (Druk Nr 283);
3) w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2021 Powiatu Świebodzińskiego (Druk Nr 284);
4) w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Świebodzińskiego na lata 2021-2028 (Druk Nr 285); 
12.Sprawy różne:
-Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego w 2020r. (Druk Nr 281).
13. Zamknięcie obrad XXIII sesji. 
 
czytaj dalej

Program "Aktywny samorząd" przedłużony

Wnioski o dofinansowanie będą rejestrowane przez Internet w Systemie Obsługi Wsparcia

Punkt Informacyjny d/s Osób Niepełnosprawnych informuje o tym, że został przedłużony program „Aktywny samorząd”.
Wnioski o dofinansowanie będą rejestrowane przez Internet w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW); wnioski w SOW można składać od 1 marca 2021 r.
 
Informacje adresowane do wnioskodawców modułu I i modułu II oraz realizatorów programu poniżej.
 
Informacje dla  wnioskodawców w module I
W 2021 roku realizowane będą następujące formy wsparcia:
  1. Obszar A – likwidacja bariery transportowej:
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
    • Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
    • Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego);
    • Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do posiadanego samochodu (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu);
  2. Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu rąk);
    • Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania;
    • Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku);
    • Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności
    • - do 16 roku życia lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy);
    • Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, zakupionego w ramach programu (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności);
  3. Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym);
    • Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności);
    • Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
    • Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne - co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
    • Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności - do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania);
  4. Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką, pomoc adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, które są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka).
Termin przyjmowania wniosków o dofinansowanie
Wnioski o dofinansowanie można składać w formie elektronicznej w systemie SOW (https://sow.pfron.org.pl/) już od dnia 1 marca 2021 r.
Przypominamy i zachęcamy - możecie Państwo złożyć wniosek nie wychodząc z domu!!
Termin zakończenia przyjmowania wniosków wypada dnia 31 sierpnia 2021 r.
Wysokość dofinansowania
Z aktualnymi warunkami dofinansowania (wysokość dofinansowania, wymagany udział własny w zakupie) można się zapoznać w ust. 9 oraz ust. 21-24 dokumentu pn. „Kierunki działań (…)” w 2021 roku.
 
 
czytaj dalej

Fundusz Dostępności dla osób z niepełnosprawnością

Punkt Informacyjny d/s Osób Niepełnosprawnych informuje, że osoby z niepełnosprawnością i rodziny, które zmagają się z barierami architektonicznymi w budynkach, w których mieszkają, mają możliwość składania wniosków do spółdzielni mieszkaniowych na dofinansowanie przystosowania budynków mieszkalnych pod osoby z niepełnosprawnością.  
 
Bank Gospodarstwa Krajowego powołał Fundusz Dostępności. Jego celem jest udzielenie wsparcia na działania w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami lub jej poprawy w budynkach. 
Zakres inwestycji możliwych do sfinansowania w ramach Funduszu Dostępności może dotyczyć niwelowania zarówno barier zewnętrznych, jak i wewnętrznych. W ramach Funduszu Dostępności, będącego elementem Programu Dostępność Plus, Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) udziela niskooprocentowanych pożyczek dla m.in. spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych na dostosowanie budynków. Środki nie są przeznaczone wyłącznie na windy, lecz wszystko, co w przestrzeni wspólnej ułatwi życie osobom z niepełnosprawnością, seniorom, rodzicom z dziećmi w wózkach, podnosząc przy okazji wartość budynku i mieszkań.
 
Więcej informacji - https://www.bgk.pl/programy-i-fundusze/fundusze/fundusz-dostepnosci/#c14827
czytaj dalej

Wnioski o karty parkingowe

Wniosek o wydanie karty parkingowej można złożyć bez konieczności osobistego składania podpisu przed urzędnikiem

Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Świebodzinie informuje  iż, osobom z niepełnosprawnościami, którym w okresie stanu epidemii upłynęła ważność dotychczas posiadanej karty parkingowej, a które w dniu złożenia wniosku o wydanie nowej karty posiadają obowiązujące orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności (wydane na stałe albo na czas określony) o możliwości złożenia wniosku o wydanie karty parkingowej bez konieczności osobistego składania podpisu przed urzędnikiem. Podpisane wnioski (wraz ze zdjęciem i dowodem wpłaty można składać do udostępnionej urny w holu urzędu lub drogą pocztową. 
 
Druki wniosków dostępne w holu budynku urzędu lub na stronie www.bip.wrota.lubuskie.pl/pzonswiebodzin
 
Dodatkowe informacje można uzyskać w godzinach od 8.00 do godziny 15.00:
czytaj dalej
1 ... 11 12 13 14 15 ... 45 »
  • Baner: Okolice Najbliższe
  • Baner: Dzień za dniem
  • Baner: Lubuskie
  • Baner: Policja Świebodzin
  • Baner: burza
  • Baner: Lubuskiej Niebieskiej Tarczy Wobec Przemocy
  • Baner: siSMS
  • Baner: Lubuskie Bony Rozwojowe
  • Baner: Nieodpłatna pomoc prawna
  • Baner: ZPPnowe