Organizacje pozarządowe

  • 27-09-2017
  • Autor: Joanna Rybczyńska

UWAGA! Stowarzyszenia zwykłe nieposiadające osobowości prawnej

Od 20 maja 2016 r. obowiązują zmienione zasady rejestracji stowarzyszeń zwykłych, które wprowadzono ustawą z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2016 poz. 1923).
 
Od tej daty, funkcjonuje nowa ewidencja stowarzyszeń zwykłych. Wobec powyższego stowarzyszenia działające na podstawie dotychczasowych przepisów zobowiązane są do dokonania wpisu w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie ww. ustawy tj. do 20 maja 2018 r.
 
Po tej dacie stowarzyszenia zwykłe, które nie dopełniły tego obowiązku, z mocy prawa zostają rozwiązane !!!
Od 20 maja 2016 r. stowarzyszenie zwykłe uzyskuje ułomną osobowość prawną co oznacza, że może we własnym imieniu nabywać prawą, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane. Każdy członek odpowiada za zobowiązania stowarzyszenia zwykłego bez ograniczeń całym swoim majątkiem solidarnie z pozostałymi wszystkimi członkami oraz ze stowarzyszeniem. Odpowiedzialność członków powstaje z chwilą, gdy egzekucja z majątku stowarzyszenia zwykłego okaże się bezskuteczna. Stowarzyszenie zwykłe, po spełnieniu przesłanek ustawowych może uzyskać status organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie uzyskuje środki na działalność nie tylko ze składek członkowskich, jak to było dotychczas, ale również z darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej. Stowarzyszenie zwykłe nie może powoływać terenowych jednostek organizacyjnych, zrzeszać osób prawnych, prowadzić działalności gospodarczej czy prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego.
 
Stowarzyszenie zwykłe mogą założyć trzy osoby, które w tym celu składają organowi nadzorującemu właściwemu ze względu na siedzibę stowarzyszenia zwykłego wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych dołączając:

1. protokół z zebrania założycielskiego wraz z uchwałami:
  •  powołaniu stowarzyszenia zwykłego wraz ze wskazaniem adresu jego siedziby,
  •  przyjęciu regulaminu stowarzyszenia,
  •  wyborze przedstawiciela albo zarządu, ewentualnie organu kontroli wewnętrznej - z podaniem imienia i nazwiska, adresu   zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela albo członków powołanych organów zgodnie z regulaminem,
2. regulamin działalności stowarzyszenia,
3. lista członków założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierająca ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli,
4. oraz wniosek o dokonanie wpisu.
 
Ewidencja stowarzyszeń zwykłych, które zarejestrowały się po dniu 20.05.2016r. publikowana jest na stronie Powiatu Świebodzińskiego www.swiebodzin.pl w zakładce „Organizacje pozarządowe”.
 
Nowa ewidencja zawiera następujące dane:
1. Numer kolejny w ewidencji
2. Nazwa stowarzyszenia zwykłego
3. Daty wpisów do ewidencji
4. Cel/cele działania stowarzyszenia zwykłego
5. Teren działania stowarzyszenia zwykłego
6. Środki działania stowarzyszenia zwykłego
7. Adres siedziby stowarzyszenia zwykłego.
8. Reprezentacja stowarzyszenia zwykłego
9. Organ kontroli wewnętrznej stowarzyszenia zwykłego
10. Regulamin działalności stowarzyszenia zwykłego
11. Status organizacji pożytku publicznego
12. Przekształcenie lub rozwiązanie stowarzyszenia zwykłego
13. Likwidator stowarzyszenia zwykłego
14. Zastosowanie wobec stowarzyszenia zwykłego środków nadzoru
 
Stowarzyszenia zwykłe, które działały przed wejściem w życie nowych przepisów, czyli przed 20 maja 2016r. muszą uzyskać wpis do nowej ewidencji, tj. do dnia 20 maja 2018 r.
 
W związku z powyższym proszone są o wypełnienie wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych wraz z dostosowanym regulaminem do obowiązujących przepisów i dostarczenie go pod adres:
 
Starostwo Powiatowe w Świebodzinie
ul. Kolejowa 2
66-200   Świebodzin
 

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją