Aktualności

Logo: Powiat Świebodziński

Logo BIP

Aktualności ze zdjęciami

Startujemy z nową stroną internetową!

18-10-2021
Zapraszamy na nową stroną internetową Powiatu Świebodzińskiego na platformie samorzad.gov.p l Od dnia dzisiejszego wszystkie aktualności oraz druki wniosków i formularzy będą publikowane wyłącznie na nowej stronie ...
czytaj dalej
Ilustracja do informacji: Startujemy z nową stroną internetową!

Powiatowe obchody 82. rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz Dnia Weterana...

30-08-2021
Dnia 01 września 2021 r. odbędą się powiatowe uroczystości 82. rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz Dnia Weterana Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej. Uroczystości patriotyczno-religijne odbędą się na cmentarzu...
czytaj dalej
Ilustracja do informacji: Powiatowe obchody 82. rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz Dnia Weterana Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej

77. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego

28-07-2021
Dla uczczenia 77. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego dnia 1 sierpnia 2021 r. o godzinie 17.00 zostaną włączone syreny alarmowe. W tej symbolicznej godzinie „W” zatrzymajmy się i minutą ciszy uczcijmy pamięć tych,...
czytaj dalej
Ilustracja do informacji: 77. rocznica wybuchu Powstania Warszawskiego

Służba zdrowia i opieka społeczna

  • 19-06-2009
  • Autor: Anna Iwachów
  • drukuj

Prawa pacjenta

Dnia 5 czerwca br. weszła w życie ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz. U. z 2009r. Nr 52, poz. 417 ze zm.) określająca przysługujące nam prawa w przypadku korzystania za świadczeń zdrowotnych oraz powołująca nowy organ administracji rządowej Rzecznika Praw Pacjenta.

Jakie zatem przysługują prawa pacjentom? Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej. Pacjent ma prawo, w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, do przejrzystej, obiektywnej, opartej na kryteriach medycznych, procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń. Pacjent ma prawo żądać, aby udzielający mu świadczeń zdrowotnych zasięgnęli opinii innego lekarza bądź pielęgniarki czy położnej. W przypadku zagrożenie zdrowia lub życia pacjent ma prawo do natychmiastowego udzielenia świadczeń zdrowotnych. Równocześnie w przypadku porodu pacjentka ma prawo do uzyskania świadczeń zdrowotnych związanych z porodem i to prawo przysługuje niezależnie od posiadanego ubezpieczenia zdrowotnego. Pacjent ma prawo do przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia w tym rozpoznaniu, proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz rokowaniu. Ale również pacjent ma prawo żądać, aby lekarze nie udzielali mu wyżej wymienionych informacji. Pacjent ma prawo do zachowania w tajemnicy przez osoby wykonujące zawód medyczny, w tym udzielające mu świadczeń zdrowotnych, informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu medycznego. Pacjent ma prawo do wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub odmowy takiej zgody, po uzyskaniu informacji o następstwach zastosowania lub zaniechania metod leczniczych. Pacjent ma prawo do poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania mu świadczeń zdrowotnych. Prawo do poszanowania godności obejmuje także prawo do umierania w spokoju i godności. Pacjent znajdujący się w stanie terminalnym ma prawo do świadczeń zdrowotnych zapewniających łagodzenie bólu i innych cierpień. Przy udzielaniu większości świadczeń zdrowotnych może być obecna osoba nam bliska. Pacjent ma prawo do dostępu do dokumentacji medycznej dotyczącej jego stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych udostępnia dokumentację medyczną pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta. Za udostępnienie kopii dokumentacji medycznej w formie papierowej bądź kopii na elektronicznym nośniku danych, podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych może pobierać opłatę. Pacjent w zakładzie opieki zdrowotnej przeznaczonym dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych ma prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami. Pacjent ma prawo również do dodatkowej opieki pielęgnacyjnej. Jednakże w przypadku korzystania z tych dodatkowych usług pacjent ponosi koszty związane z ich udzieleniem przez zakład opieki zdrowotnej. Zakład opieki zdrowotnej zobowiązany jest zapewnić leczonym opiekę duszpasterską. Rzeczy wartościowe w pacjenci maja prawo pozostawić w szpitalnym depozycie. W celu ochrony praw pacjenta jeszcze w tym roku Prezes Rady Ministrów powoła Rzecznika Praw Pacjenta. W przypadku naruszenia Państwa praw jako pacjentów służą Państwu następujące organy:
• Biuro Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia, ul. Długa 38/40, 00-238 Warszawa, tel./faks: (22) 635-75-78,sekretariat~@~bpp~.~waw~.~pl, bezpłatna infolinia:0-800-190-590 (pn. - pt. w godz. 9.00 - 21.00).
• Rzecznik Praw Pacjenta przy Lubuskim Oddziale Wojewódzkim NFZ, ul. Podgórna 9B, pokój 5, 65-057 Zielona Góra, Anna Gwara, tel. (68) 328-76-76, e-mail.

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją

  • Baner: Okolice Najbliższe
  • Baner: Dzień za dniem
  • Baner: Lubuskie
  • Baner: Policja Świebodzin
  • Baner: burza
  • Baner: Lubuskiej Niebieskiej Tarczy Wobec Przemocy
  • Baner: siSMS
  • Baner: Lubuskie Bony Rozwojowe
  • Baner: Nieodpłatna pomoc prawna
  • Baner: ZPPnowe

Kontakt - stopka

Starostwo Powiatowe
Ulica Kolejowa 2
66-200 Świebodzin
 
Skrzynka EPUAP: /o4ij429fmn/SkrytkaESP
Godziny pracy Starostwa: 
Poniedziałek:         7:30-17:00
Wtorek-Czwartek:     7:30-15:30
Piątek:              7:30-14:00
Starosta Świebodziński
Zbigniew Szumski
przyjmuje mieszkańców we wszystkich sprawach, również skarg 
i wniosków w poniedziałki w godzinach 8:00 - 15:00
 
Starostwo Powiatowe
Ulica Kolejowa 2
66-200 Świebodzin
BUDYNEK "A"
Gabinet nr 6 (I piętro)
 
68 475 53 08